اشک‌های رازدار ماشیح

آه

مردم بنده دنیایند و دین لقلقه‌ی زبانشان
چون به بلا دچار شوند، می‌بینی که چه کم اند دین‌داران
امام حسین علیه السلام

اصالت سود!

چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ق.ظ

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 

اگه یه جا کلمه «اوتیلیتاریانیستم» یا «یوتیلیتیاریانیسم» به گوشتون خورد، خیلی فکر نکنید چیز خاصیه.

همون چیزی که بسیاری توی جامعه امروزی بهش گرفتار هستن و متاسفانه با اینکه دید غربی است، اما امروز در تفکرات ما هم هست.

حالا چیه؟

 

یه آقایی یه ذکری رو می‌شنوه، روزی صد بار می‌خونه. بعد می‌بینه فایده نداشت دیگه نمی‌خونه.

شما می‌گید فلان ذکر خیلی خوبه. برمی‌گرده می‌گه:

«نه بابا. ما که ازش چیزی ندیدیم. روزی 100 بار خوندی»

 

یا مثلا یه نفری رو می‌بینید که دنبال ذکر خاصی می‌گرده یا نه اصلا نماز می‌خونه برای اینکه به جایی برسه و یا گره مشکلش باز شه

اگه گره مشکلش باز نشه، می‌گه این همه نماز خوندیم «که چی؟»

که چی؟

این که چی، یعنی اینکه نماز خوندیم یه چیزی عایدمون بشه، فلان کاری که قرار بود حل شه و توش پول بود رو درست شه، حالا که نشد دیگه نماز هم نمی‌خونه.

 

به این میگن اوتیلیتاریانیسم یا همون اصالت فایده

این ذکرو بخونم فایدش چیه؟ چی به من می‌رسه؟ نفعش چیه؟ چی به من می‌ماسه؟

توی جامعه امروزی چون هوای تنفسی هوای غربی است، اصالت سود هم شدیدا رونق پیدا کرده.

 

توی دستورات دینی اگر دنبال نفع می‌گردیم، نگردیم. نیست. اگر هم هست، هدف نیست. نمی‌خونیم که به سود برسیم. 

نماز نمی‌خونیم که به آرامش برسیم. نماز می‌خونیم برای انجام واجبات، اگر آرامش اومد، اگر پول اومد، اگر هر چیز دیگه‌ای اومد اون حسابش جداست.

 

|

|

|

V

مطلب پایینی یادتون نره!

  • ماشیح

نظرات  (۴)

چه اسم سختی هم داره!
همون اصالت سود بهتره..
جالب بود،ممنون
پاسخ:
اره خودمم چند بار چک کردم :P

ممنون
از اون روز دارم تمرین می کنم اسمشو درست تلفظ کنم :|
تازه موفق شدم.

باید گفت چیزیه که آدم خیلی بهش مبتلا میشه. خیلی بده.
پاسخ:
باور میکنی خودم سه بار نگاه مردم ببینم درست نوشتم؟
هنوزم شک دارم :v


اره دقیقا
خیلی هامون مبتلا میشیم.
  • آبجی خانوم
  • چند وقت پیش یکی داشت از ارائه دهنده نظریه اصالت سود تعریف های بسیار می کرد.
    یکم از مسئولیت های اون شخص در کمپانی هند شرقی و کارهایی که در راستای همین اصالت سود انجام داد گفتم.
    طرف در جواب مطالبی نوشت بدین مضمون "که تو هیچ نمیفهمی"
    یک جوری قانع شدم که ...

    این بود خاطره ما از اصالت سود
    پاسخ:
    :D
    عموما کسایی که کمتر میفهمن یه جوری حرفشون رو میگن که ادم فکر میکنه داره اشتباه میکنه
    البته سود مادی!

    خیلی خوبه که به زبان عامیانه مفاهیم رو تشریح کنیم و بفهمونیم.
    دغدغه بزرگیه
    پاسخ:
    وقتی ذکر میگی که به سود مادی برسی 
    بعد چیزی نمی ماسه 
    همین میشه دیگه :)

    اره
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی