پروتکل الحاقی
پروتکل الحاقی:
مفاد پروتکل الحاقی:
ماده 1 پروتکل، تصریح مینماید «مقررات موافقت نامه پادمان، تا جایی که با مقررات این پروتکل مرتبط و منطبق باشند، در این پروتکل اعمال خواهد گردید. در صورت وجود تناقض بین مقررات موافقت نامه پادمان و این پروتکل، مقررات این پروتکل حاکم خواهد بود.»
مواد 2 و 3 نیز در رابطه با ارائه اطلاعات میباشد که ماده 3 خود شامل 3 بخش است:
1 -1 ارائه اطلاعات مورد لزوم توسط کشور عضو برای آژانس که شامل موارد زیر میباشد:
الف) شرح کلی و نیز اطلاعات مشخص کننده مکان اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هستهای که در آنها از مواد هستهای استفاده نمیشود و در هر جایی که توسط کشور تأمین هزینه شود، پروانه فعالیت دریافت نماید، کنترل و یا از طرف کشور اجرا شود؛
ب ) اطلاعات تعیین شده توسط آژانس و مورد توافق کشور، در مورد فعالیتهای بهرهبرداری مرتبط با پادمان در مؤسسات و مکانهای خارج از مؤسسات که در آنها مواد هستهای به طور معمول استفاده میشود؛
ج ) شرح کلی در مورد ساختمان در هر ساختگاه(Site)، شامل کاربری آن و ذکر محتویات آن در صورتی که در شرح کلی روشن و کافی نباشد، نقشهای از سایت نیز باید همراه با شرح کلی باشد؛
د ) اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم و کارخانجات تغلیظ اورانیوم و توریوم؛
ه ) اطلاعات مربوط به مواد چشمه که به ترکیب و خلوص مناسب جهت تولید سوخت یا غنیسازی ایزوتوپی نرسیدهاند؛
و ) اطلاعات مربوط به صادرات و واردات موادی که بر اساس موافقتنامه 153/INFCIRCلازم به ارائه آن نبوده است؛
ز ) اطلاعات مربوط به موادی که از پادمان معاف شدهاند (به طور مثال موادی که در فعالیتهای غیر هستهای استفاده میشوند)؛
ح ) اطلاعات مربوط به پسمانهایی با پرتوزایی متوسط یا بالا شامل پلوتونیم، اورانیوم با غنای بالا یا اورانیوم 233 که پادمان بر آنها خاتمه یافته است؛
ط ) تجهیزات و مواد غیر هستهای معین که در ضمیمه 2 پروتکل فهرست شده است؛
ی ) برنامه کلی مرتبط با توسعة چرخة سوخت هستهای طی 10 سال آینده.
2 - 2 شامل تعهد کشور عضو در مورد:
الف) شرح کلی و نیز اطلاعات مشخص کنندة مکان اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه مرتبط با چرخة سوخت هستهای که در آنها از موادی هستهای استفاده نمیشود و در هر جایی توسط کشور عضو تأمین هزینه شده، پروانة فعالیت دریافتنماید، کنترل و یا از طرف آن کشور اجرا گردد؛
ب ) شرح کلی از فعالیتها و مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی جهت چنین فعالیتهایی، در مکانهای شناسایی شده توسط آژانس در خارج از محلی که آژانس آنها را عملاً مربوط به فعالیتهای آن محل بداند ارائه چنین اطلاعاتی منوط به درخواست ویژه از جانب آژانس میباشد و باید با مشورت با آژانس و به موقع انجام پذیرد؛
2 - 3 بنا به درخواست آژانس، کشور عضو باید در مورد هرگونه اطلاعاتی که بر طبق این ماده ارائه خواهد شد تا آنجا که به اهداف پادمان مربوط است، تفضیلات و توضیحات را در اختیار آژانس قرار دهد.این اطلاعات در مجموع شامل موارد زیر میباشد:
-این اطلاعات باید سالیانه به روز شود؛
-اطلاعات سالیانه در مورد صادرات و واردات مواد هستهای، هنوز به مرحلة اعمال پادمان نرسیدهاند؛
-اطلاعات سه ماهه در مورد صادرات و واردات تجهیزات و مواد هستهای مشخص شده در ضمیمه دو پروتکل الحاقی؛
-اطلاعیه در مورد تغییرات در مکانهای نگهداری پسمانهایی با پرتوزایی بالا و اطلاع قبلی به آژانس در مورد طرحهای فرآوری بعدی این پسمانها.
ماده 4 نیز در مورد دسترسیهای تکمیلی صحبت میکند که از موارد اساسی و پایهای اقدامات تحت این پروتکل میباشد. این ماده تشریح مینماید که چرا و چه موقع دسترسیهای تکمیلی باید انجام شود. این دسترسی میتواند جهت اطمینان از فقدان هستهای و فعالیتهای انجام نشده و رفع سؤالات در ارتباط با صحیح و کامل بودن اطلاعات فراهم شده بر طبق ماده 2 یا حل هر گونه تناقض در رابطه ا این اطلاعات باشد. دسترسیهای تکمیلی همچنین میتواند جهت تأیید وضعیت برچیده شدن یک مؤسسه یا مکانی خارج از مؤسسات که معمولاً مواد هستهای در آنها به کار رفتهاند باشد. این دسترسی باید به جز در مواردی که مربوط به بازدیدهای بررسی اطلاعات طراحی یا بازرسیهای ویژه یا معمولی از آن سایت باشد و حداکثر 2 ساعت یا کمتر از آن و در بقیه موارد حداقل 24 ساعت قبل به اطلاع کشور مورد نظر رسانیده شود. همچنین ماده فوق فرصتی را جهت توضیح و موجبات تسهیل برای رفع شبهه یا تناقض هر مسأله مورد نظر را به کشور عضو میدهد. چنین فرصتی پیش از درخواست بازرسی فراهم شد مگر آنکه آژانس تشخیص دهد که تأخیر در بازرسی به هدف و منظور بازرسی لطمه میزند.
مادة 5 نیز تعهد کشورهای عضو را در مورد اجازه دسترسی به مکانهای مورد نظر بیان میدارد. بند ج این ماده نیز اشعار میدارد که «هر مکان تعیین شده توسط آژانس به غیر از مکانهای اشاره شده در بندهای الف و ب این ماده جهت انجام نمونه برداریهای محیطی مختص آن مکان، چنانچه کشور عضو نتواند امکان دسترسی به این مکانها را فراهم آورد، باید فوراً تلاش معقول خود را جهت برآوردن خواستههای آژانس از مناطق مجاور یا از طریق روشهای دیگر به کار بندد.«
«این بند از پروتکل الحاقی یکی از محلهای مورد مناقشه است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند کشورها را ملزم به پذیرش تعهدی مینماید که مغایر با اصل حاکمیت ملی است و کشور متعهد ناچار است که به نفع یک سازمان بینالمللی از اصل منافع ملی خود در این مورد صرف نظر نماید.»
ماده 6 فعالیتهای مجاز آژانس را در زمان دسترسی به مکانهای مورد اشاره در ماده 5 بیان میدارد. که این به طور کلی عبارت است از مشاهدات عینی، جمعآوری نمونههای محیطی، استفاده از دستگاههای آشکارسازی و اندازهگیری پرتوها و به کارگیری انواع مهر و موم و وسایل شناسایی و تشخیص دستکاریها بررسی سوابق پادمانی مربوط به تولید و حمل.
ماده 7 در مورد دسترسیهای کنترل شده بر طبق این پروتکل جهت پیشگیری از انتشار اطلاعات حساس رعایت مقررات ایمنی یا حفاظت فیزیکی یا حفظ اطلاعات حساس اختصاصی یا تجاری بحث مینماید.
ماده 8 در این ماده عنوان میگردد که هیچ یک از مفاد این پروتکل نباید موجب گردد که کشور عضو مکانهایی علاوه بر موارد اشاره شده در مواد 5 و 9، مورد درخواست برای انجام فعالیتهای بازرسی در یک مکان خاص، را در دسترس آژانس قرار ندهد. آژانس باید بلادرنگ برای انجام چنین درخواستی به هر تلاش منطقی دست بزند.
ماده 12 نیز از جمله مواردی است که تعهداتی را بر کشورهای اجراکننده پروتکل تحمیل مینماید که شاید با حاکمیت ملی آنها در تضاد باشد، اما نباید از نظر دور داشت که این شرایط را 145 کشور دنیا پذیرفته و در حال اجرای آن هستند.
این ماده تصریح مینماید که کشور عضو باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست، روادید مناسب با مجوز ورود و خروج مکرر و یا روادید عبور را در صورت لزوم، در اختیار بازرس انتخابی و معرفی شده در درخواست، قرار دهد تا بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمرو کشور عضو شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد درخواست باید حداقل یک سال معتبر بوده و در صورت درخواست برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور عضو تمدید گردد.
بازرسیهای سر زده (بدون اطلاع)
این بازرسیها شامل بازرسیهایی است که بدون اطلاع قبلی در مورد زمان فعالیتها یا مکانهای مورد بازرسی، در یک بازرسی انجام میشود.
در عمل این موضوع، بدان معنی است که کشور و بهرهبردار، زمانی از قصد بازرسان جهت انجام بازرسی مطلع میگردند که بازرسان آژانس به یک سایت وارد شدهاند.
همانطور که خاطر نشان گردید این موضوع به طور مشخص مستلزم این میباشد که کشور برای چنین بازرسی، ویزایی را از بازرسان درخواست ننماید یا ویزای ورود مکرر به آنان اعطا نماید.
ماده 83INFCIRC/153 در زیر بندهای الف، ب، ج مواد مربوط به بازرسیهای عادی غیرمعمول و ویژه را مطرح مینماید. در ماده 84 نیز به عنوان اقدام تکمیلی اشاره میکند که:
«علیرغم مقررات ماده 83، آژانس میتواند به عنوان یک اقدام تکمیلی، بخشی از بازرسیهای معمولی پیرو ماده 80 را بر طبق اصل نمونهبرداری اتفاقی، بدون اطلاع قبلی انجام دهد.»
آژانس متعهد شده است که «هرگاه عملی باشد» و بر اساس برنامهکاری، باید به طور دورهای برنامه کلی بازرسیهای اعلام شده و اعلام نشده خود را با ذکر کلی زمانهای پیش بینی شده جهت بازرسیها را به دولت ایران اعلام نماید.
ذکر واژه Whenever Practicable - هرزمان که قابل اجرا باشد - نیز به صورت کلی میتواند تفاسیر مختلفی را در مورد امکان اعلام یا عدم اعلام به همراه داشته باشد.
درخصوص مکانهایی که مرتبط با مواد هستهای بوده ولی حاوی مواد هستهای نمیباشد نیز لزوم اخذ مجوزهای تکمیلی جهت انجام وظیفه آژانس برای بازرسیهای بدون اطلاع قبلی احساس شده که درINFCIRC/153پیش بینی گردیده است.
دسترسی به دیگر مکانهای مورد نظر آژانس نیز باید به صورت موضوع و از طریق توافقات داوطلبانه با کشور صورت گیرد که مفهوم بازرسیهای بدون اطلاع به این مکانها مربوط نمی شود.
- ۹۴/۰۳/۲۳
این داره خودشو گول میزنه با این استدلال ها؟